تبلیغات
کرسی آزاداندیشی - تحلیل نظرات در کرسی آزاد اندیشی با محوریت حجاب
کرسی آزاداندیشی
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


آزاد اندیشی شعار مظلوم جامعه
اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعىِ فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به این‏که از مواهب خدادادى و در درجه اوّل آزاداندیشى استفاده کنیم. آزاداندیشى در جامعه ما یک شعار مظلوم است. تا گفته مى‏شود آزاداندیشى، عدّه‏اى فورى خیال مى‏کنند که بناست همه بنیانهاى اصیل در هم شکسته شود، و آنها چون به آن بنیانها دلبسته‏اند، مى‏ترسند. عدّه‏اى دیگر هم تلقّى مى‏کنند که با آزاداندیشى باید این بنیانها شکسته شود. هر دو گروه به آزاداندیشى – که شرطِ لازم براى رشد فرهنگ و علم است – ظلم مى‏کنند. ما به آزاداندیشى احتیاج داریم. متأسّفانه گذشته فرهنگ کشور ما فضا را براى این آزاداندیشى بسیار تنگ کرده بود.
حضرت امام خامنه‌ای (دامت برکاته)

مدیر وبلاگ : س بابائی
مطالب اخیر
نظرسنجی
به نظر شما موضوع برای برگزاری کرسی آزاد اندیشی آتی در چه زمینه‌ای باشد؟(امکان انتخاب چند گزینه وجود دارد)







 

امام خامنه ای: هدف از کرسی های آزاداندیشی پاسخ گویی به شبهات در یک فضای علمی و گفتمان سازی است.

 

دانشگاه ارومیه در ادامه عزم خود برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی با یاری خداوند منان و در راستای بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته، اقدام به برگزاری سومین کرسی آزاداندیشی در ترم تحصیلی پاییز 1391 نمود.

از آنجا که مسئله ی پوشش و حیا نه تنها امری فطری، بلکه امری علمی، عقلی، دینی و ... نیز هست، در طول تاریخ زندگی بشر، همانند دیگر امور فطری و درونی بدون هیچ اجبار و الزامی توسط انسان خصوصأ زنان اجرا می شده است و اصولأ مانند دیگر اموری که از فرمان درونی انسان نشأت می گیرد، محل سوال، شبهه و اشکال واقع نمی شده یا کمتر واقع می شده است. اما از آنجا که هر چه مانعی بر سر راه شیطان و عوامل زمینی او واقع شود را می خواهند از میان بردارند و همواره ایجاد شک و شبهه در اصول صحیح اخلاقی و ارزش های والای انسانی حذف و از میان بردن این اصول بوده است، طی سالهای اخیر، شاهد افزایش شبهات در موضوع عفاف و حجاب بوده و هستیم.

در این راستا سومین کرسی آزاداندیشی با محوریت "حجاب" در 22 آبان ماه 1391 با حضور دکتر سید مهدی صالحی رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه و کارشناس الهیات و فقه و حقوق اسلامی برگزار گردید.

در این جلسه 2 نفر مخالف و 3 نفر موافق انتخاب شده بودند، و طرفین 30 دقیقه فرصت داشتند تا مطالب خود را ارائه دهند. نظرات ارائه شده در وبلاگ نیز در اختیار جناب آقای دکتر صالحی قرار داده شد.

پس از 60 دقیقه صحبت و ارائه دلایل و نظرات حول موضوع برنامه، نوبت به نظرات شرکت کنندگان و سوالات آن ها رسید. در ادامه برنامه تریبون آزاد نیز برگزار شد تا دانشجویان حاضر در سالن نیز بتوانند نظرات خود را در مورد صحبت های طرفین و موضوع جلسه مطرح نمایند. پس از به پایان رسیدن زمان در نظر گرفته شده برای تریبون آزاد آقای دکتر سید مهدی صالحی به ایراد سخنرانی در رابطه با موضوع، تحلیل نظرات طرفین و پاسخگویی به سؤالات پرداختند.

ضمناً این نکته را نیز مطرح کنیم که مجریان این برنامه طبق روال برنامه های قبلی برای استفاده از نظرات تمامی دانشجویان حاضر در این جلسه در ورودی سالن تابلویی را تعبیه کرده بودند که با استقبال عزیزان شرکت کننده روبرو شد.

 

در نهایت از تمامی افرادی که ما را در اجرای این برنامه یاری نمودند کمال تشکر را داریم و امیدواریم با این حرکت خود توانسته باشیم گوشه ای از انتظارات مقام معظم رهبری را برآورده نموده باشیم.

کرسی آزاد اندیشی- حجاب- 1

کرسی آزاد اندیشی- حجاب- 2

برای مطالعه نتایج جلسه به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

خلاصه‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه توسط جناب آقای دکتر صالحی خدمت شما ارائه می‌شود:

·         حجاب باعث کاهش التهاب می‌شود و جلباب همان به چادر معنی می‌شود (در پاسخ به جواب یکی از مخالفین).

·         حجاب یک امر فطری است و مانند دیوار نیست چرا که حیا کل دین است. در غرب تا کسی ازدواج نکرده است آزاد است؛ یعنی درست است که از روی فطرت به آن عمل می‌شود اما خالق هستی بدون خواست قبلی انسان آن را در نهاد او قرار داده است.

·         حیا هم نمود بیرونی دارد هم نمود درونی. گاهی فردی فقط از حیای درونی بهره‌مند است و از حیای بیرونی استفاده نمی‌کند.

·         درست است که با ندیدن چیزی و دسترس نداشتن به آن انسان حریص‌تر می‌شود ولی اسلام این حریص بودن را می‌خواهد که مرد مجبور باشد بر اساس شرع و قانونی دختری را به همسری برگزیند (در جواب به یکی از مخالفین که پرسیدند با حجاب مرد حریصتر می‌شود).

برای بسط موضوع مباحثی از مقالات را نیز مطرح می‌نماییم:

حجاب به مفهوم امروزی یک اصطلاح فارسی، ولی کلمه، کلمۀ عربی است و به معنای پرده است. منظور اسلام از حجاب پرده داری و پرده نشینی نیست و چنین نیست که زنان ازکارهای اجتماعی محروم باشند، بلکه منظور از حجاب، همان پوشش و پوشیدگی است که در برابر برهنگی و به نمایش گذاری است.

از جملۀ دلایل پوشش هماهنگی آن با اصل فطرت است. تاریخ پوشش انسان با تاریخ آفرینش انسان همراه است. آدمی از برهنگی شرم داشته، در ابتدا خود را با برگ درختان و پوست حیوانات پوشانده است و چون از این نوع پوشش خشنود نبود به ساختن ابزاری مانند سوزن و سنجاق برای دوختن لباس پرداخته تا پوشش مناسب برای خود ساخته و تنوع و گوناگونی در لباس و پوشش را پدید آورده است. اسلام به هیچ وجه حجاب را به معنای پرده نشینی و خانه نشینی زن ندانسته و نمی داند، و آنچه که در طول تاریخ بر سر زنان رفته است، نه تنها از ناحیۀ اسلام نبوده، بلکه اسلام مخالف آن نیز بوده است.

 

زن مسلمان در صدر اسلام با حضور فعال در جامعه در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی، علمی، اقتصادی، فرهنگی، قدرت و توان داشت. بنابراین زن می تواند با پوشش مناسب و با رعایت حریم، در تمام عرصه های اجتماعی به فعالیت بپردازد و در توسعۀ کشور سهیم باشد. ولی هم اکنون بی حجابی و بی عفتی دامن همۀ جوامع را گرفته و اگرمسئولین و مردم به فکر نباشند، ضربات بزرگی از وضعیت به وجود آمده خواهند خورد.

پیشینۀ تاریخی حجاب:

مطالعات تاریخی نشان می دهد که در ایران باستان و در میان اقوام و ادیان مختلف یهود، زرتشت، مسیحیت، حجاب وجود داشته است.

 

پوشش(حجاب) زن در اسلام:

استعمال کلمۀ حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاً جدید است. در قدیم و به خصوص در اصطلاح فقها، کلمۀ “ستر” که به معنای پوشش می باشد به کار رفته است. بنابراین بهتر بود به جای کلمۀ حجاب که در لغت به معنای پرده است، کلمۀ پوشش را به کار می بردیم؛ زیرا بسیاری گمان می کنند که اسلام خواسته است زن همیشه در پرده و در خانه محبوس باشد. اما اسلام به هیچ وجه با پرده نشینی و محبوس بودن زن در خانه موافق نیست. شهید مطهری (ره) در این زمینه می گوید: ” وظیفۀ پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند؛ زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست. در برخی از کشورهای قدیم و هند چنین چیزهایی وجود داشته است ولی در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام این است که : زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازد.

فلسفه حجاب:

۱ـ زیرا حجاب بهترین حفاظ و حصاری است که زن را از خطر بیگانه حفظ می کند و زن بیحجاب همچون میوه درختی است که شاخه آن از دیوار باغ به بیرون آویزان است و هر رهگذری به سوی آن دست دراز می کند یا مانند گلی است که هر کس به چیدن آن تمایل دارد.

۲ ـ پوشیده بودن زن در جامعه نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده است بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز می باشد.

۳ ـ حجاب برای زن مانند صدفی است که گوهر وجودش را از گزند خطرها و آسیب ها در برابر نامحرمان و بیگانگان مصونیت بخشیده و بیمه اش می نماید؛ به جامعه خصوصاً جوانان، آرامش می بخشد و مانع هر گونه گسترش فساد و گرایش به فحشا میشود.

 

۴ ـ حجاب و لباس نه تنها زشتی ها را مستور می سازد بلکه مایه زینت است و اندام انسان را زیباتر از آنچه هست نشان می دهد.

۵ ـ پوشیدگی زن نمود بارز تقوای اوست و او را از آثار تقوا برخوردار می سازد.

 

۶ ـ حجاب از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می گردد و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماعی می گردد، سبب می گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود.

۷ ـ از آغاز خلقت انسانی را که قرآن خلقت آن را توضیح می‌دهد، موجودی است که دارای لباس و پوشش بوده و بعدها در اثر اغواء شیطان از لباس خودش خارج می‌شود و اسیر گرفتاریها و سختیها می‌شود.

۸ ـ در خلقت انسان یک ظاهر و یک باطنی وجود دارد که برخی از این جاها کشف است و برخی جاها مستور است. این ستر و پوشش یک اصل است در خلقت آدمی، هم برای مرد و هم برای زن، همچنانکه هنگامی که انسان غذا می خورد، این غذا خوردن کشف و خوشایند است ولی همینکه این غذا را خالی می کند، ناپسند است. عالم خلقت هم یکی را آشکار کرده و یکی دیگر را مخفی داشته است.

۹ ـ انسان یک لباس درونی و اخلاقی علاوه بر لباس ظاهری نیز باید داشته باشد. انسانی که لباس تقوی دارد بدی های خودش را می پوشاند و حتی در لباس ظاهری هم حد و حدود الهی را مراعات می کند و انسانی که به سوی بی تقوایی می رود به سوی برهنگی و خروج از حد و حدود حرکت می کند. پس پوشش و لباس ریشه اش در انضباط و قانونمندی و حفاظ و عفاف است.

۱۰ ـ اگر زن زینتهای خودش را به دیگران نشان دهد و به نمایش بگذارد این دارای یک پیامی است که هر نظاره کننده‌ای را به سوی خود فرا می خواند و بدین ترتیب موجب فتنه و فساد دیگران می شود و دامن انسانهای بسیاری را آلوده به گناه می کنند.

 ۱۱ ـ پوشیدن لباس مناسب، جلباب و خمار و پوشیده بودن، یک نوع اقدام و حشمتی برای بانوانی بوده و نشان دهنده شخصیت و حرمت زن بوده است.

 

۱۲ ـ یکی دیگر از پیامد های منفی بدحجابی رسیدن بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان است. زیرا اگر بلوغ جنسی و وزیدن نسیم تمایلات و شهوات مربوط به دوره، وقت و زمان خاصی از زندگی است و اگر زودتر یا دیرتر بروز کند، دچار مشکلات روحی، اخلاقی و اجتماعی برای فرد و جامعه خواهد شد. با یک مثال مطلب روشن تر می شود.

اگر در زمستان قدری هوا گرم شود و بهار زودرس فرا رسید همه درختان در اوایل عید شکوفه می کنند و زودتر از موعد مقرر به شکوفه می نشینند، در حالی که در واقع هنوز فصل سرما، نگذشته است همین که یک توده هوای سرد فرا می رسد، همه شکوفهها سیاه و خشک می شود و خسارتهای فراوان به وجود می آید، درختان و محصولات در آن سال دچار آفت می شوند. پس وزیدن نسیم تمایلات و شهوات یک حساب و کتاب دارد و باید به طور طبیعی انجام بگیرد. دختران و پسران باید در یک سن خاص با معنی و مفهوم زندگانی آشنایی پیدا کنند. اگر این درختها (دختران و پسران) در زمان خودشان بارور شوند و به ثمر برسند، خیلی نیرومند و سالم و شاداب باقی خواهند ماند، ولی اگر در باروری آنها تسریع شود و یا تأخیر شود، افسردگیها و پژمردگیها را به همراه دارند و مزاحم سلامت و شادابی انسان و جامعه خواهد بود. زیرا پیش از موعد مقرر بالغ شدن و احساس نیاز به نیازهای جنسی، بدون این که قادر به ازدواج باشند، مشکلات و عواقب خطرناک دارد که این عامل یعنی بلوغ زودرس، یکی از اختلالات و مشکلات جوامع جدید است که همزمان با بی حجابی پیدا شده است.

۱۳ ـ زن با حجاب در قلب مرد بیشتر جای دارد تا زن بی حجاب.

 

۱۴ ـ زن با حجاب و با عفت در تحصیل علم موفق تر است زیرا تحصیل علم نیازمند تمرکز فکر است و دختر یا زنی که به دنبال خودنمایی است و هر لحظه برای جلب مردان هرزه خود را به شکلی در می آورد، دیگر تمرکز حواس ندارد و در تحصیل علم موفق نخواهد بود.

۱۵ ـ زن بدحجاب چون مصرف گری است که با رفتار خود جز مفسده و ضرر چیزی به بار نمی آورد.

 

۱۶ ـ اغلب خانواده ها و جوانان از زن بی تقوا و بدحجاب که هر روز از لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای آنها دردسر ایجاد کند متنفر می باشند، طبق این اصل دختران بدحجابی که به همین علتها ازدواجشان به تأخیر می افتد کم نیستند.

۱۷ ـ زن بدحجاب و بی تقوا در اثر ناز و کرشمه و حرکات شیطانی خود باعث توجه مردان ضعیف الایمان به خود می‌شود، در نتیجه آن مردان به زنان خود بی اعتنا می‌شوند و سرانجام این زن بی‌تقوا سبب سردی و از هم پاشیدگی زندگی یک یا چند خانواده می‌شود و عواقب شوم و گناه این عمل زشت به گردن اوست.

 ۱۸ ـ و در نهایت بی‌حجابی و بی‌عفتی عذابهای اخروی را در بردارد آنچنان که رسول خدا (ص) فرمود : «عامه اهل النار النساء» بیشترین جهنمیان از زنان بی تقوا هستند.

نتیجه گیری:

اسلام به هیچ وجه خواهان پرده نشینی و محبوس بودن زن نبوده و نیست؛ و پرده نشین بودن زن در طول تاریخ نتیجۀ تعصب های نابجا و غرض ورزیهایی است که از جانب برخی افراد رخ داده است. اسلام نه به محبوس بودن زن اعتقاد دارد و نه به مختلط بودن؛ بلکه اسلام به حفظ حریم اعتقاد دارد و با شرکت زن با حفظ حجاب اسلامی و عفاف در تمام عرصه های اجتماعی موافق بوده و آن را موجب پیشرفت و توسعۀ جامعه و سلامت روحی و روانی زنان و مردان می داند. زیرا اگر زنان با حفظ حجاب و عفاف در جامعه حضور پیدا کنند؛ در نتیجه مردان هم از لحاظ روحی شاداب تر بوده و در انجام فعالیتهای خود ساعات بیشتر و مفیدتری را به کار مفید اختصاص خواهند داد. بنابراین به جرأت می توان گفت: پیشرفت و توسعۀ جامعه مساوی با نحوۀ پوشش و حضور زن در اجتماع است.





نوع مطلب : مذهبی، 
برچسب ها : حجاب، جلباب، پرده نشینی، حضور اجتماعی زنان،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 27 آبان 1391
پنجشنبه 2 آذر 1391 03:07 ب.ظ
با سلام و تشکر امیدوارم این کرسی ها راهبردی تر و ادامه دار باشند.ومن الله توفیق
پنجشنبه 2 آذر 1391 03:05 ب.ظ
با سلام و تشکر امیدوارم این کرسی ها ادامه دار و راهبردی تر از قبل اجرا شوند/ومن الله توفیق
چهارشنبه 1 آذر 1391 11:42 ق.ظ
سلام
خسته نباشید. مطالب مفید و کاملاً گویا بود. باز هم به این حرکت خود ادامه دهید. انشاالله که موفق باشید.
دوشنبه 29 آبان 1391 12:44 ق.ظ
هم عکسها و هم توضیحات مفید و کامل بودن. متشکرم.
خسته نباشید
یکشنبه 28 آبان 1391 02:44 ق.ظ
سلام عکسها چرا باز نمیشه!!!
خداقوت
س بابائیسلام، احتمالاً نیاز به آپلود مجدد داره، بررسی می‌کنم انشاالله درست بشه
یکشنبه 28 آبان 1391 02:42 ق.ظ
سلام عکسهاتون باز نمیشه.خداقوت واقعا
س بابائیسلام، بررسی میکنم. چشم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی